ART/icle Cilt 1, Sayı 2, Aralık 2021
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, Aralık 2021(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Doğan, MuratİÇİNDEKİLER / CONTENTS Sayfa/Page iii Danışma Kurulu / Advisory Board iv Bu Sayının Hakemleri / Reviewers for This Issue v İçindekiler / Contents ARAŞTIRMA MAKALELERİ / ORIGINAL RESEARCH ARTICLES 180-194 Öznur IŞIR, Metin İNCE Tasarım Eğitiminde Workshop Etkinlikleri Üzerine Bir Durum Çalışması / A Case Study on Workshop Activities in Design Education 195-214 Yaprak ÖZEL, Tamer TUNBİŞ Kamusal Mekân ile Konut Mekânının Kesişiminde İç Mimarlık Çözümlemeleri / Interior Architecture Analysis at the Intersection of Public Space and Residential Space 215-248 Zerrin Funda ÜRÜK, Belgin İPEK, Büşra KAMACIOĞLU, Gökçe UZGÖREN, Sema ÇAĞLAR Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Sanat ve Tasarım Eğitimi ve Geleceği / Art and Design Education and Future in Higher Education Institutions in Turkey 249-267 Samara AL ZUHAIRI, Murat DOĞAN Fonksiyonel Gıdaların Gastronomideki Önemi / The Importance of Functional Foods in Gastronomy 268-290 Cansın İlayda ÇETİN Mimari Değerleri Koruma Üzerine: Venedik Pamuk Fabrikası Örneği / On Preserving Architectural Values: The Case of the Venice Cotton Factory 291-318 Ayten Bengisu CANSEVER İdeolojik Temayüllerin Yeniden Üreticisi Olarak Dijital Oyunlar Üzerine Bir İnceleme: “PUBG Örneği”/ A Study on Digital Games as Reproducers of Ideological Tendencies: “The Example of PUBG”Öğe İdeolojik temayüllerin yeniden üreticisi olarak dijital oyunlar üzerine bir inceleme: “PUBG örneği”(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Cansever, Ayten BengisuBu çalışmada günümüzün küresel pazarında oldukça büyük bir payı olan dijital oyunlar ideolojik temayüllerin taşıyıcısı olarak konumlandırılmıştır. Böylece oyunların anlatı ve etkileşim yapısında gömülü olan ideolojik söylemleri ortaya çıkartmak ve tartışmaya açmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada “İdeolojik temayüllerin taşıyıcısı olarak konumlandırılan (ana-akım) dijital oyunların anlatı ve etkileşim yapılarında hangi ideoloji yer almaktadır?” sorusuna örneklem üzerinden yanıt aranmıştır.Öğe Mimari değerleri koruma üzerine: Venedik pamuk fabrikası örneği(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Çetin, Cansın İlaydaGünümüzde çoğu tarihi yapı, işlevlerini yitirmiş ve başka amaçlara hizmet edecek şekilde restore edilmiştir. İşlevini yitirmiş olan yapıları yeniden yapılandırmak, sadece binaların korunmasını değil, bu binaların hizmet ömrünün uzatılmasını da sağlamaktadır. Yapının sürdürülebilir ve yaşanabilir hale getirilmesi için yeniden işlevlendirilmesi fikrinden yola çıkan bu çalışma; geçmişte farklı işlevler için kullanılan ve sonradan dönüştürülen binaların tasarım anlayışı ile mimari ilkeleri arasındaki ilişkisi ile uyumunun ortaya konması amaçlanmıştır.Öğe Fonksiyonel gıdaların gastronomideki önemi(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Al Zuhairi, Samara; Doğan, MuratFonksiyonel gıdalar bireylerin sağlıklı olmasında önemli rol oynamakta ve hastalık riskini azaltmaktadır. Gastronomi ülke ya da bölge mutfaklarını, bir ülkenin ya da bölgenin yiyeceklerini, yeme-içme alışkanlıklarını, yemek kültürlerini ve yemek hazırlama tekniklerini ifade etmektedir. Biz bu çalışma ile fonksiyonel gıdaların ve bileşenlerinin gastronomi üzerindeki önemini ve rolünü belirlemeyi amaçladık.Öğe Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında sanat ve tasarım eğitimi ve geleceği(İstanbul Gelişim Üniversitesi / Istanbul Gelisim University, 2021) Ürük, Zerrin Funda; İpek, Belgin; Kamacıoğlu, Büşra; Uzgören, Gökçe; Çağlar, SemaToplumsal, kültürel, siyasi, ekonomik ve teknolojik gelişmelerden etkilenerek değişen ve gelişen sanat olgusu, okul öncesinden yükseköğretime uzanan sanat eğitiminin de var olan sınırlarını aşmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’deki sanat ve tasarım eğitiminin gelişim sürecinin analizi doğrultusunda konuyla ilgili güncel sorunların belirlenmesi ve ilgili sorunlara çözüm önerileri getirilmesi amaçlanmaktadırÖğe Kamusal mekân ile konut mekânının kesişiminde iç mimarlık çözümlemeleri(İstanbul Gelişim Üniversitesi / Istanbul Gelisim University, 2021) Özel, Yaprak; Tunbiş, TamerYeni bir iç mimari yaklaşımı olarak kamusal mekânda alışveriş ve ticaret için ayrılmış kent bölümleri ile konutların kullanıcıya özel çözümlenen kişisel mekânlarının birbirinin özelliklerine dokunmadan ama birbiri ile iç içe geçerek aynı hassasiyet ve özel çözümlerle tasarlanması ve detaylandırılmasının aktarılması amaçlanmıştır. Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Bu bağlamda bir arada bulundukları sosyal aktiviteler alışveriş gibi beklentilerini karşıladıkları ve sosyal bir varlık olan insanın yaşamı için gerekli ihtiyaçlarına ulaşabildiği kamusal ticari mekânlar ile konutların bir arada çözümlenmesi kazanımları aktarılmıştır.Öğe Tasarım eğitiminde workshop etkinlikleri üzerine bir durum çalışması(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Işır, Öznur; İnce, MetinKullanımı giderek yaygınlaşan workshoplar, özellikle şirketlere kişisel ve kurumsal gelişim hizmetleri veren kurumlar tarafından keşfedilmiş ve sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Eğitim alanında kullanılması son yıllarda giderek yaygınlaşsa da yapılan literatür taraması bu konuda bilimsel araştırmaların oldukça kısıtlı olduğunu göstermiştir. Bu araştırma, alanyazındaki bu eksikliği bir nebze gidermeyi, tasarım eğitiminde örgün eğitimi destekleyecek ve güçlendirecek bir eğitim ortamı olarak workshoplardan nasıl yararlanılabileceğine dair öneriler sunmayı ve bilgi çağında tasarım derslerinin işlenişine farklı bir bakış açısı getirmeyi hedeflemektedir. Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Workshopların tasarım eğitiminde oldukça sık kullanılmasına karşın bu konuda yapılan yapılan yayınların oldukça kısıtlı olduğu fark edilmiştir. “Mimari Tasarım Eğitiminde Workshop-Stüdyo paralelliği Üzerine” isimli tez Türkiye’de bu alanla ilgili yapılan ayrıntılı araştırmaların ilki sayılabilmekle birlikte, araştırma bir anket çalışmasıdır. “Mimarlık Eğitimi’nde Bir Stüdyo Yöntemi: Tasarla – Yap Stüdyosu” isimli tez ise aslında direkt workshopları konu edinmemekle beraber, bir “tasarla-yap” workshopu deneyimini ayrıntılı bir şekilde aktarması açısından konu ile alakalıdır. Ulaşılan çok sayıda makale ise genellikle sadec gerçekleştirilen workshopların konseptlerini ele almaktadır. Bu araştırmanın; derinlemesine bilgi edinmek amacıyla workshop süreçlerini analiz etmesi ile alana katkı sağlayacağına inanılmaktadır. Yöntem: Araştırma, nitel araştırma modellerinden durum çalışması (case study) olarak desenlenmiştir. Tek bir analiz biriminin çoklu durumlar ile ele alınmasından ötürü de durum çalışması desenlerinden “bütüncül çoklu durum deseni” araştırmanın yöntemini oluşturmuştur. Araştırma kapsamında veri seti oluşturulurken gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemlerinden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde “çapraz durum analizi” kullanılarak durumlar arasında karşılaştırmalı tematik analiz yapılmıştır. Bulgular: Workshopların bilgi çağında tasarım eğitimine uygunluğuna ilişkin sonuçlara bakıldığında, araşatırma kapsamında ele alınan iki durumda da yürütücünün rehberliğinde, demokratik bir ortamda, süreç odaklı, katılımcıların yaratıcılıklarının ve motivasyonlarının yüksek olduğu, yardımlaşarak ve iş birliği içinde deneysel ve disiplinlerarası çalışmalar gerçekleştirdikleri bir çalışma süreci yaşadıklarına ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Sonuç: Workshoplar yapıları gereği, bilgi çağında tasarımcılardan beklenen özellikleri kazandıracak ortamları sağlamaları açısından oldukça yararlı olduğu görülmüş ve tasarım eğitiminde çok daha fazla yer bulmalarının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.