Web of Science ve Scopus Atıf Dizinlerindeki Yayınlar
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Web of Science ve Scopus Atıf Dizinlerindeki Yayınlar / Publications in Web of Science and Scopus Citation Indexes
Güncel Gönderiler
Öğe Occurrence and molecular characterization of different virulence-associated genes of Cronobacter sakazakii isolates from some foods and dust samples(UNIV FEDERAL SANTA MARIA, CIDADE UNIV, BAIRRO CAMOBI, SANTA MARIA, RS 97105-900, BRAZIL, 2018) Demirci, Ülkü; Tekiner, İsmail Hakkı; Çakmak, Burcu; Özpınar, HaydarAmong the Cronobacter genus, Cronobacter sakazakii is the most common species posing a severe health risk for newborns, infants and children. Some infant formulas, cereal-based foods, and food production environments may be the potential reservoirs of C. sakazakii. This pathogen possesses different virulence factors encoded by different virulence genes. Therefore, characterizing these genes is important for distinguishing pathogenic strains from nonpathogenic ones. The objective of this study was to characterize some virulence genes [OmpA, OmpX, zpx, and Cpa] by real-time polymerase chain reaction (PCR) in C. sakazakii isolates from a total of 120 samples (20 each of milk powder, starch, rice flour, semolina, infant formula and dust samples from food production environments). Overall, 13 isolates (7 from milk powder, 2 rice flour, 1 semolina, and 3 dust) were cultured, identified by bioMérieux API® 20E test kit, and then subjected to real-time PCR application for screening the target virulence-associated genes. Our results showed that all of 13 isolates were positive for the virulence genes OmpA, OmpX, zpx, and Cpa. In summary, our study revealed that some of the analyzed foods and environmental samples were contaminated with pathogenic C. sakazakii with its virulence-associated markers, far above the allowable limit; and therefore, this level of contamination may pose a severe health threat for newborns, infants, and children.Öğe Drone Movement Control by Electroencephalography Signals Based on BCI System(VSB-TECHNICAL UNIV OSTRAVA, 17 LISTOPADU 15, OSTRAVA 70833, CZECH REPUBLIC, 2022) Abdulwahhab, Ali Hussein; Myderrizi, Indrit; Mahmood, Musaria KarimBrain Computer Interface enables individuals to communicate with devices through ElectroEncephaloGraphy (EEG) signals in many applications that use brainwave-controlled units. This paper presents a new algorithm using EEG waves for controlling the movements of a drone by eye-blinking and attention level signals. Optimization of the signal recognition obtained is carried out by classifying the eyeblinking with a Support Vector Machine algorithm and converting it into 4-bit codes via an artificial neural network. Linear Regression Method is used to categorize the attention to either low or high level with a dynamic threshold, yielding a 1-bit code. The control of the motions in the algorithm is structured with two control layers. The first layer provides control with eye-blink signals, the second layer with both eye-blink and sensed attention levels. EEG signals are extracted and processed using a single channel NeuroSky MindWave 2 device. The proposed algorithm has been validated by experimental testing of five individuals of different ages. The results show its high performance compared to existing algorithms with an accuracy of 91.85 % for 9 control commands. With a capability of up to 16 commands and its high accuracy, the algorithm can be suitable for many applications.Öğe Mimarlık Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Kendi Problem Çözme Becerilerine Dair Algılarının Dikkat ve Görsel-Mekânsal Becerileriyle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma(YILDIZ TECHNICAL UNIV, FAC ARCHITECTURE, Merkez Yerlesim, Besiktas, Istanbul 34349, TURKEY, 2021) Acar, Aktan; Soysal Acar, A. Şebnem; Ünver, ElifMimarlık eğitiminin ilk yılında öğrenciler daha önce karşılaşmadıkları türden problemler içeren tasarım egzersizleri ve stüdyo süreçleriyle başa çıkmak durumundadır. Öğrencilerin birinci sınıfın özgün sorunları ve konularıyla başa çıkmak için kullandıkları entelektüel ve bilişsel öz kaynaklarını anlamak büyük önem taşımaktadır. Kendi problem çözme becerilerini nasıl değerlendirdikleri ve dikkatleri başlıca ve öncelikli olarak kullanılan öz kaynakları arasında sayılabilir. Bu öz kaynaklar öğrenci merkezli ve kişiselleştirilmiş sağlıklı ve sürdürülebilir bir öğrenme açısından dikkate alınmalıdır. Özellikle yaşanan COVID-19 salgını nedeniyle alınan tedbirler kapsamında geçilen acil uzaktan eğitim sürecinde öğrenmenin bu boyutu büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, mimarlık birinci sınıf öğrencilerinin, mimarlık eğitiminde anahtar rol oynayan görsel-mekânsal becerileriyle kişisel öz kaynakları olarak problem çözme becerilerine dair algıları ve dikkatleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmaya 40 mimarlık birinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Görsel-mekânsal becerilere yönelik olarak Raven Standart İlerlemeli Matrisler Testi ve Çizgi Yönü Belirleme Testi uygulanmıştır. Katılımcıların problem çözme becerileri algısını değerlendirmek için Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Dikkat için STROOP Testi TBAG formuyla çalışılmıştır. Çalışmanın bulguları dikkat, yeterlik algısı ve uzay biliş arasında anlamlı ilişkilere işaret etmektedir. Çalışmanın sonuçları, mimarlık birinci sınıf öğrencilerinin bireysel farklılıklarının gelişimsel bir bakış açısıyla değerlendirilmesinin önemini ortaya koymaktadır.