İGÜSBD Cilt 8, Sayı 2, Ekim 2021 / IGUJSS Vol. 8, Issue 2, October 2021
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (İGÜSBD) Cilt 8, Sayı 2, Ekim 2021: Sayı Dosyası(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Öztaş, NailİÇİNDEKİLER / CONTENTS ARAŞTIRMA MAKALELERİ / ORIGINAL RESEARCH ARTICLES 229-239 Volkan KAYMAZ Validity of Rational Addiction Model for Cinema Demand in Turkey / Rasyonel Bağımlılık Modelinin Türkiye'deki Sinema Talebi İçin Geçerliliği 240-252 Gülay TAMER The Effect of Visionary Leadership Characteristics on Organizational Agility in Health Organizations; An Application in Private Hospitals in Bakirkoy District of Istanbul Province/ Sağlık Örgütlerindeki Vizyoner Liderlik Özelliklerinin Örgütsel Çeviklik Üzerine Etkisi; İstanbul İli Bakırköy İlçesindeki Özel Hastanelerde Bir Uygulama 253-267 Mustafa SUNDU E-Liderlik Perspektifinden Lider-Üye Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma / A Research on Leader-Member Exchange from the E-Leadership Perspective 268-281 Merve GERÇEK, Sevgi ELMAS-ATAY Algılanan Yönetici Desteğinin Psikolojik Sözleşmenin İçeriği ve Yerine Getirilmesi Üzerindeki Etkileri / A Study on the Effects of Perceived Supervisory Support on Psychological Contract Content and Fulfillment 282-298 Ertan GÜNDÜZ, Nursefa KESKİN Örgütlerde Yaratıcılık Gerçekleştirme Olanağı Üzerine Bir Araştırma / A Study on the Opportunity to Realize Creativity in Organizations 299-315 Seda KAYAPALI YILDIRIM, Gürkan ÇALMAŞUR İşgücü Verimliliği ve Öğrenen Örgüt İlişkisi: Otomotiv Sektöründe Bir Araştırma/ The Relationship between Organizational Learning and Labor Productivity: A Research in Automotive Sector 316-336 Sinan ÇAVUŞOĞLU, Bülent DEMİRAĞ Müşteri Deneyimi, Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma / The Relationship between Customer Experience, Customer Satisfaction and Customer Loyalty: A Research on Clothing Sector 337-350 Didem TAVLI, Mehmet Özer DEMİR Ambalaj Üzerindeki Sayısal ve Duyusal Bilgi Tercihlerine Göre Makine Öğrenmesi Yaklaşımı ile Tüketicilerin Sınıflandırılması / The Classification of Consumers Based on the Preferences of the Information Need on the Packaging: The Machine Learning Approach 351-367 Sıdıka KAYA, Gülsüm Şeyma KOCA, Nazan KARTAL, Yasin ÇİLHOROZ, Saadet AKTURAN Genel Cerrahi Polikliniğine Başvuran Hastaların Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları/ Healthy Lifestyle Behaviors of Patients Visiting General Surgery Polyclinics 368-386 Ayşe Aslı SEZGİN, Kamile ELMASOĞLU Çevrimiçi Oyunlarda Eşitlik Arayışı: Minecraft YouTube Dizi İçeriğinde Fakir Köylü Kötü Kalpli Zengine Karşı / Seeking for Equality in Online Games: The Poor Peasant against the Black-Hearted Rich Man in Minecraft YouTube Series Content 387-404 Pınar DURSUN Üniversite Öğrencilerinde Öznel İyi Oluş: Yaşamda Anlam, İyimserlik ve Umudun Rolü / Subjective Well-being in University Students: The Role of Meaning, Optimism and Hope in Life 405-425 Hikmet ELDEK GÜNER Mimari Tasarım Yarışması ile Koruma; Kayseri İç Kale Örneği/ Conservation with Architectural Competition; Case Kayseri Inner Citadel, Turkey 426-444 Serpil KILIÇ DEPREN Türkiye’de Cari Açığı Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik İstatistiksel Bir Araştırma / A Statistical Research upon Determining Factors Affecting Current Deficit in Turkey 445-467 Ramazan ERTURGUT, Tahsin ALTINKURT Hava Lojistiği: Bibliyometrik Bir Analiz/ Air Logistics: A Bibliometric Analysis DERLEME MAKALE / REVIEW ARTICLE 468-481 Hilal ÖZTAY Değişen Tüketim Pratikleri Bağlamında Hızlı Moda / Fast Fashion, in the Context of Changing Consumption Practices KİTAP İNCELEMELERİ / BOOK REVIEWS 482-485 Dilan ÜNVER TEKNOLOJİYE KARŞI İNSANLIK / TECHNOLOGY vs. HUMANITY 486-490 Derya ÇELİK YAPAY ZEKÂ ÇAĞINDA REKABET / COMPETING in the AGE of AIÖğe Kitap İncelemesi – 2: Yapay Zekâ Çağında Rekabet(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Çelik, DeryaBu çalışmanın amacı Yapay Zekâ Çağında Rekabet isimli kitabın İşletme Yönetimi Literatürü açısından etkisini incelemektir. İncelemesini yapacağım bu eser, dijital dönüşümün sadece dijital şirketler aracılığıyla gerçekleştiğine inanan işletme liderlerinin ve çalışanlarının yanı sıra, toplumun her kesiminin bu dönüşümü daha iyi anlamasına yardımcı olacak bir rehber niteliğindedir. Yapay zekanın teknik kısmından sıyrılmayı başararak, günümüzün global işletmelerinin uygulama örnekleri üzerinden örgütsel dönüşümü gerçekleştirmek konusunda yol göstermektedir.Öğe Kitap İncelemesi – 1: Teknolojiye Karşı İnsanlık(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Ünver, DilanGünlük hayatımızın her alanına sirayet etmiş olan teknoloji kelimesini çok sık kullanmaktayız. Bu yüzden teknoloji sözcüğünün kavram tanımlaması yapılması, kitabı anlamamız açısından önem teşkil etmektedir. Teknoloji sözcüğünün kökeni Yunanca techne sözcüğünden gelmektedir. Techne ‘gerçeği güzellikte ortaya çıkartmak’ şeklindeki ifade biçimine sahiptir. Yıllardır süregelen büyük dönüşümler yaşayarak gelişen ve hala üstel bir biçimde gelişme gösteren teknolojinin sunduğu avantajlar kadar birçok dezavantajları da kendi içerisinde barındırmaktadır. Bazı dezavantajlar şöyle sıralanabilir: işsizlik, etik değerlerin korunamaması, insanların otomasyonlaştırılması, dijifreni (teknoloji yoluyla insanların vasıfsızlaşması), teknoloji bağımlılığı… Bu dezavantajları söz konusu eser fütürist bir bakış açısıyla incelemekte, insani özümüzü ve etik değerlerimizi korumanın gelecek nesiller için önem teşkil ettiğini belirtmektedirÖğe Değişen Tüketim Pratikleri Bağlamında Hızlı Moda(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Öztay, HilalÖrtünmenin, yerini giyinmeye bıraktığı dönemlerden yalnızca yüz yıl gibi yakın bir zamana kadar seçkinlerin tekelinde olan moda ve moda tüketimi, alt sınıflar ya da sıradan vatandaşlar için ulaşılması zor olan hatta çeşitli şekillerdeki yaptırımlarla kısıtlanan bir davranış kalıbı olmuştur. Ancak, üretim yapısındaki değişim ve bunun sonucunda tüketim pratiklerin de değişmeye başlamasıyla, moda ürünler de diğer tüketim nesneleri gibi nispeten ulaşılabilir bir hale gelmiş ve toplumdaki tüm kesimler tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Süreç içerisinde modaya dair metalar, kavrama yüklenen anlamın da değişmesiyle birlikte en çok kullanılan ve en sık değiştirilen ürünler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu dramatik değişim, tüketimin genel yapısındaki farklılaşmadan ve içerisinde bulunduğu toplumsal değişim dinamiklerinden soyutlanarak anlaşılamaz. Bu çalışmanın amacı, tüketimi eleştirel bir bakış açısıyla ele almaktan öte, tarihsel perspektifte tüketim pratiklerinin değişimine ortam sağlayan gelişme ve olguların neden sonuç ilişkileri ile değerlendirilmesidir. Böylelikle günümüzdeki moda tüketiminin dinamikleri hakkında bakış açısı sunulmuş olacaktır.Öğe Hava Lojistiği: Bibliyometrik Bir Analiz(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Erturgut, Ramazan; Altınkurt, RamazanHava lojistiği malların, bilginin, hizmetin; hızlı, dakik, güvenli ve maliyet etkili akışını sağladığı için lojistik faaliyetler içerisinde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, hava lojistiği üzerine yazılan makalelerin bibliyometrik analiz yöntemiyle tahlil edilmesi ve araştırmacılara bu yazınla ilgili bilgiler sunulması amaçlanmıştır. Bu bağlamda hava lojistiği üzerine yapılan çalışmalar betimsel olarak tahlil edilmiş ve bibliyometrik analiz yöntemiyle sunulmuştur. Çalışmanın ilerlemesi için araştırmada kullanılan veriler, Web of Science (WOS), Scopus ve EBSCO veri tabanlarından toplanmıştır. Toplanan verilerle elde edilen bilgiler hava lojistiği yazınındaki eksikleri araştırmacılara göstermesi açısından önemlidir. Bibliyometrik analiz çalışmasıyla hem literatür ölçülmüş hem de ortaya çıkan yeni konuların, kavramların yorumlanmasına yer verilmiştir. Elde edilen bulgularda hava lojistiği ile ilgili en az çalışma yapılmış alanlar; hava lojistik kümelenmesi, hava lojistiğinde küresel park, hava lojistiği entegrasyonu, hava kargosu için alternatif meydan seçimi, hava kargosu üzerine elektronik düzenlemeler ve diğerleridir. Bu alanda çalışma yapacak araştırmacılara yol göstermesi açısından yapılan bu bibliyometrik analiz faydalı olacaktır.Öğe Türkiye’de Cari Açığı Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik İstatistiksel Bir Araştırma(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Kılıç Depren, SerpilTürk ekonomisinde son yıllarda büyüme ve gelişme yaşanmıştır. Ancak buna rağmen bazı alanlarda yeterince gelişme sağlanamamıştır. Özellikle çift hanelerde gerçekleşen enflasyon ve faizler bu alanlardan bazılarıdır. Gelişim sağlanamayan bir diğer önemli alan ise cari açıktır. Dolayısı ile küresel ekonomiler arasında ilk 10 içinde yer almak isteyen Türkiye’nin cari açık sorununu çözmesi gerekmektedir. Türkiye’de cari açığın çözümüne yönelik tedbirlerin alınabilmesi için öncelikle cari açığa neden olan faktörler belirlenmelidir. Çalışmada Türkiye’de cari açığı etkileyen faktörlerin belirlenmesi için Ocak 2006 ila Haziran 2018 arasındaki dönemdeki üçer aylık veriler dikkate alınmıştır. 11 adet makroekonomik gösterge ile Çok Değişkenli Uyarlanabilir Regresyon Uzanımları (Multivariate Adaptive Regression Splines: MARS) yöntemi uygulanmıştır. Çalışma sonucunda Türkiye’de ekonomik büyümenin, EUR TL kurunun, USD TL kurunun, ihtiyaç kredisi faizinin, taşıt kredisi faizinin ve enflasyonun (TÜFE) cari açığı etkilediği belirlenmiştir. Türkiye’de cari açığın düşürülmesi için söz konusu makroekonomik faktörlerin yakından izlenmesi ve cari açık üzerindeki olumsuz etkilerinin azaltılmasına yönelik düzenlemeler yapılması önerilmektedirÖğe Mimari Tasarım Yarışması ile Koruma; Kayseri İç Kale Örneği(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Eldek Güner, HikmetKentsel dokunun en önemli elemanlarından olan tarihi mekânlar, sahip oldukları bilinirlikleri ve cazibe noktası olma potansiyelleri nedeniyle korunmaları ve gelecek nesillere aktarılmalarının yanında kimi kent yöneticileri tarafından ekonomik getiri nesnesine çevrilmekte, kenti pazarlamanın ve markalaştırma sürecinin “yeni” yüzleri olarak yeniden değerlendirilerek, çoğu zaman özgün kullanımlarının dışında turizm sektörüne hizmet verecek şekilde yeniden işlevlendirilmektedir. Anadolu kentlerinden sanayi alt yapısı ile öne çıkan Kayseri’de de kent tarihinin ve bu tarihe tanıklık etmiş kültür mirası yapıların kültürel değerleri dışında, varlıkları ve yeniden kullanımları ile kente ekonomik değer katabilecekleri fark edilmiş ve ekonomik gelişmenin sanayinin yanında kültür varlıkları aracılığıyla turizme odaklanması gündeme gelmiştir. Kentte sınırlı sayıda kalmış olan kültür mirası yapılar kendi özgün kullanımlarının dışında farklı işlevler ile yeniden kullanıma açılmıştır. Bu sürecin yaşandığı örneklerden birisi de Kayseri İç Kalesi’dir. Uzun bir koruma-uygulama süreci içerisinde yer alan Kayseri İç Kale’sinin değişimi geleneksel bir kültür mirası yapının koruma prosesinden bir parça farklı işlemiştir. Var olan bütün özgün değerleri ile gelecek kuşaklara aktarılması gereken ve bunun için çok geniş ve detaylı bir koruma projesi hazırlanması gereken İç Kale için yerel yönetimin ilk eylemi ulusal bir mimarlık yarışması açmak olmuştur. Kent merkezinde yer alan, kentin geçmişinin neredeyse bütün izlerini üzerinde taşıyan, verilecek yeni işlev ile yüksek turist potansiyeline ev sahipliği yapması beklenen İç Kale yarışmaya açılarak, yeniden işlevlendirilmek istenmiştir. Ancak bu durumun sonunda İç Kale koruma ile yeni yapı inşa etme arakesitinde sıkışıp kalmıştır. Bu makale turizm bağlamında, tarihi yapıların ve geleneksel kent dokularını nasıl dönüştürüldüğünü, yarışma ile bir kültür mirası yapının nasıl etkilediğini, koruma kuramı içerisinde bu sürecin nerede yer aldığını ve sonuçların neler olduğunu Kayseri İç Kalesi üzerinden irdelemeyi hedeflemektedir.Öğe Üniversite Öğrencilerinde Öznel İyi Oluş: Yaşamda Anlam, İyimserlik ve Umudun Rolü(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Dursun, PınarPozitif psikoloji ekolü ile öznel iyi oluş, anlamlı yaşam, umut ve iyimserlik gibi kavramlar en fazla araştırılan konular haline gelmiştir. Nitekim, pek çok araştırma, yaşamında anlam olduğunu belirten, iyimser ve umutlu bireylerin, fiziksel ve psikolojik açıdan daha sağlıklı olduklarını ortaya koymuştur. Bu araştırmada, yaşamda anlam algısı, iyimserlik ve umut düzeylerinin öznel iyi oluş kavramıyla olan ilişkisi incelenmiştir. Üniversite öğrencilerinden oluşan örnekleme, 984 (582 kadın, 402 erkek; Ortyaş = 21.26, SS = 1.69) Yaşamın Anlamı Anketi, Yaşam Yönelimi Testi, Umut Ölçeği, Olumlu-Olumsuz Duygu Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) yoluyla incelenmiştir. Tüm değişkenlerin öznel iyi oluşu anlamlı olarak yordadığı görülmektedir, yani yaşamda anlama sahip olma, iyimserlik ve umut, öznel iyi oluş ile olumlu ve doğrudan ilişkidir ve diğer değişkenlere göre en güçlü yordayıcı iyimserliktirÖğe Çevrimiçi Oyunlarda Eşitlik Arayışı: Minecraft YouTube Dizi İçeriğinde Fakir Köylü Kötü Kalpli Zengine Karşı(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Sezgin, Ayşe Aslı; Elmasoğlu, KamileSon yıllarda internet kullanımının gençler ile ilişkisi kapsamında yapılan çalışmalarda genellikle, bağımlılık, siber zorbalık konularının ön plana çıktığı gözlenmektedir. Bu çalışma, konuya farklı bir bağlamda yaklaşmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle, yeni medya içeriğinin üretilmesi noktasında genç nesli aktif bir konuma yerleştiren ve tüm dünyada ilgi uyandıran bilgisayar oyunu Minecraft örnek olarak seçilmiştir. Yaratıcılık ve yeniden üretimi ön plana çıkartan oyun, bunun yanı sıra toplumu zengin-fakir şeklinde sınıfsal bir temsille yansıtmaktadır. Bu çalışmada, çalışmanın kapsamını da oluşturan, YouTube Türkiye video paylaşım sitesindeki Minecraft zenginfakir içeriği, yapısal anlatı analizi yöntemiyle, incelenmiştir. Aktivistlerin belirli bir soruna yönelik kamuoyu oluşturmaları sürecinde önemli bir rol üstlenen yeni medya, bu çalışmada da özellikle genç kullanıcıların zengin-fakir şeklindeki sınıfsal temsile yönelik oluşturdukları içeriğin aktarıcısı konumundadır. “Kötü kalpli zengin”, vurgusu ile zengin olana karşı sürekli bir mücadele içinde olan kullanıcıların kurguladıkları içerik incelendiğinde, Fakir kimliğinin Zengin karşısındaki ezilişi ve karşılığında direnişinin bu içerikler vasıtasıyla da aktarıldığı dikkat çekmiştirÖğe Genel Cerrahi Polikliniğine Başvuran Hastaların Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Kaya, Sıdıka; Koca, Gülsüm Şeyma; Kartal, Nazan; Çilhoroz, Yasin; Akturan, SaadetSağlıklı yaşam biçiminin oluşturulması ve korunması hastalıklardan korunmanın en önemli aşamalarından biridir. Bunun için sağlıklı yaşam biçimi davranışı geliştirmek gerekmektedir. Sağlıklı yaşam biçimine yönelik davranış geliştirildiğinde birçok hastalığın önüne geçilebilmektedir. Bu anlamda bu çalışmanın amacı genel cerrahi hastalarının sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını hastaların çeşitli özelliklerine göre incelemektir. Amaca yönelik olarak bir eğitim ve araştırma hastanesinin genel cerrahi polikliniğine başvuran 373 hastaya Walker ve Hill-Polerecky (1996) tarafından geliştirilen, Bahar ve diğerleri (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II” uygulanmıştır. Ölçekte 6 boyut vardır. Bu boyutlar; sağlık sorumluluğu, manevi gelişim, fiziksel aktivite, beslenme, kişilerarası ilişkiler ve stres yönetimidir. Elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmış olup ANOVA, Kruskal Wallis-H ve bağımsız örneklem t testleri gerçekleştirilmiştir. Ayrıca gruplar arasındaki farklılığı belirlemek amacıyla LSD ve Tamhane’nin t2 testi gibi post-hoc testlerinden yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda genel cerrahi hastalarının sağlıklı yaşam biçimi davranışları gösterme durumunun; yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, mesleki durum, sağlık hizmetlerine kolay ulaşma durumu, alkol kullanım durumu, kronik hastalıklarının olup olmaması durumu, ilaç kullanım durumu, sağlık sorunlarına çözüm arama durumu ve sağlıklı yaşadıklarına inanma durumlarına göre fark gösterdiği bulunmuştur. Genel cerrahi hastalarının sağlıklı yaşam biçimi davranışlarıgeliştirmelerine yönelik politikaların geliştirilmesi, bu hastaların yaşam kalitesini artıracağı gibi sağlık harcamalarının azaltılmasına da katkıda bulunabilirÖğe Ambalaj Üzerindeki Sayısal ve Duyusal Bilgi Tercihlerine Göre Makine Öğrenmesi Yaklaşımı ile Tüketicilerin Sınıflandırılması(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Tavlı, Didem; Demir, Mehmet ÖzerGünümüzde tüketicilerin satın alma alternatiflerinin artması ile birlikte firmaların tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen faktörleri incelemesi ve nelere dikkat ettiğini iyi tespit etmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen pek çok bütünleşik faktörlerden sayısal ve duyusal verilerden tüketiciler tarafından hangisinin tercih edildiğini tespit etmek ve tüketicilerin satın alma davranışlarında ambalaj üzerinde en çok hangi bilgileri dikkate aldığını tespit etmektir. Çalışmada tüketiciler tercih ettikleri bilgi türüne göre makine öğrenmesi yöntemi kullanılarak modellenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın verileri anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Örneklem seçimi uygunluk örneklemesi yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Çalışmada 18 adet makine öğrenmesine dayalı yöntem kullanılarak tüketiciler sınıflandırılmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre tüketicilerin sayısal ve duyusal bilgi tercihlerine göre iki grupta sınıflandırılabileceği ve makine öğrenmesi algoritmalarından Linear Support Vector Machine (LSVM) yönteminin bu sınıflandırmayı yapan en iyi algoritma olduğu sonucuna varılmıştır. Tüketici sınıflandırmasında büyük veri analizi yöntemlerinin pazarlama alanında kullanılması çalışmanın yazına katkısıdır. Uygulamada ambalaj tasarımcılarının hedef kitlelerinin bilgi ihtiyacı türünün belirlenmesi, ambalaj üzerinde yer alacak bilgilerin tasarlanmasında kullanılabilirÖğe Müşteri Deneyimi, Müşteri Tatmini ve Müşteri Sadakati Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Çavuşoğlu, Sinan; Demirağ, BülentAraştırma giyim mağazalarını ziyaret eden tüketicilerin edinmiş oldukları deneyimin; müşteri tatmini ve sadakati üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini giyim üzerine tüketim yapan ve sıklıkla benzer giyim mağazalarını ziyaret eden tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırmada hipotezlerin test edilmesi için Smart PLS 3 (Partial Least Squares) istatistik programı kullanılmıştır. Araştırmada ölçülmesi amaçlanan hipotezlerin testi için bootstrapping tekniği uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre müşteri deneyiminin duyusal, duygusal, düşünsel ve ilişkisel boyutlarının müşteri tatmini ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca müşteri deneyiminin duyusal, duygusal, düşünsel ve davranışsal boyutlarının müşteri sadakati ile benzer şekilde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde davranışsal boyutun müşteri tatminini; ilişkisel boyutun ise müşteri sadakatini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştırÖğe İşgücü Verimliliği ve Öğrenen Örgüt İlişkisi: Otomotiv Sektöründe Bir Araştırma(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Kayapalı Yıldırım, Seda; Çalmaşur, GürkanKlasik örgüt tasarımının ötesine geçerek verimliliği artırmaya çalışmak yıllardır araştırmacıların inceleme konuları arasındadır. Özellikle insan kaynaklarının daha verimli hale getirilebilmesi için bir takım yöntemler ortaya atılmıştır. Bu örgütsel yöntemlerin en önemlilerinden birisi ise örgütsel öğrenmedir. Verimli olan işgücünün daha fazla örgütsel öğrenmeye katkı sunacağı ve öğrendikçe de işgücü verimliliğinin arttığı faydalı bir döngünün oluşacağı düşünülmektedir. Bu noktadan hareketle Türkiye Otomotiv Sektöründe otomobil üreten dört işletmenin 1999-2018 yılı arasındaki öğrenme eğrilerini ortaya çıkararak işgücü verimliliğinden nasıl etkilendiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre iki işletme genel olarak öğrenen örgüt iken diğer iki işletmeyi öğrenen örgüt olarak kabul etmek mümkün değildir. Ayrıca işgücü verimliliği arttıkça örgütsel öğrenme düzeyi de artmaktadır. Son olarak işletmelerde yıllar geçtikçe örgütsel öğrenmenin artmadığı elde edilen önemli bir diğer sonuçtur.Öğe Örgütlerde Yaratıcılık Gerçekleştirme Olanağı Üzerine Bir Araştırma(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Gündüz, Ertan; Keskin, NursefaDeğişim hızının yüksek olduğu günümüzde, örgüt başarısının en önemli etkenlerinden biri olan liderlerin örgüt çalışanlarını yaratıcılığa ikna etmelerinde Enneagram öğretisi/bilimi kurtarıcı olabilir. Bu çalışmada genel olarak Enneagram bilgisinin liderlik davranış tarzına etkisi üstünde durulmuştur. Enneagram bilimini öğrenen lider ve astların ortaya koyacağı başarı ve tarzın örgütteki etkililiği ve yaratıcı liderliğin başarılı uygulamasına katkısı üzerine odaklanılmıştır. Lider ve astlarından oluşan Afyon İlindeki eğitim teşkilatının örneklemi oluşturduğu gönüllü katılımcılara (N=194) Enneagram eğitimi (60 saat) ön ve son test uygulanmıştır. Yaratıcı liderliği benimsenme derecesi yüksek bir ölçekle ortaya koymak amacıyla keşfedici faktör analizi ile ölçek geliştirmek amacıyla önceki çalışmalara ilaveten yöneticilerle yapılan araştırma kısmında değinilen görüşmelerden yararlanılmıştır. Yöneticilerin Enneagram öğretisi kavrayışına sahip olduktan sonra yaratıcı liderlik açısından astlarından daha çok fayda sağladıkları bulunmuştur. Yaratıcı liderlik safhaları Enneagram öğretisi sayesinde daha dengeli ve etkili kullanılmaya başlanmıştır.Öğe Algılanan Yönetici Desteğinin Psikolojik Sözleşmenin İçeriği ve Yerine Getirilmesi Üzerindeki Etkileri(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Gerçek, Merve; Elmas Atay, SevgiPsikolojik sözleşme, işveren ve çalışan arasındaki istihdam ilişkisindeki dinamikleri açıklamak için kullanılan bir kavramdır. Psikolojik sözleşme, çalışanların örgütsel yükümlülüklere ilişkin öznel algılarını ifade etmektedir. Örgütsel politikalar, prosedürler, uygulamalar ve yöneticiler, çalışanlardan beklenenler ile örgütün çalışana sağlamakla yükümlü bulunduğu unsurlar hakkında bilgi aktarımı sağlamaktadır. Özellikle her kademeden yöneticinin, çalışanların örgüte yönelik algıları üzerinde etkin rol oynadığı varsayılmaktadır. Yöneticilerin, örgüt temsilcisi olarak psikolojik sözleşmenin oluşumu ve sürdürülmesi üzerinde etkili olduğu öne sürülmektedir. Bu çalışmanın amacı, algılanan yönetici desteğinin psikolojik sözleşmenin içeriği ve yerine getirilme düzeyi üzerindeki etkilerinin belirlenmesidir. Özel sektörde çalışan 224 beyaz yakalı katılımcı ile yapılan çalışmada, yönetici desteğinin psikolojik sözleşme unsurlarının örgüt tarafından vaat edilme düzeyini olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Ayrıca, yönetici desteği arttıkça, psikolojik sözleşmenin yerine getirilme düzeyinin de arttığı belirlenmiştirÖğe E-Liderlik Perspektifinden Lider-Üye Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Sundu, MustafaSanal organizasyon ve proje gruplarının sayıları her geçen gün hızla artmakta, yönetim bilişim sistemleri ve bilgi teknolojileri iş çevrelerinde etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı bilgi teknolojilerini iş süreçlerinde yoğun bir şekilde kullanan organizasyonların Lider Üye Etkileşimi süreçlerini E-liderlik perspektifinden incelemek ve dijitalleşmenin neden olduğu gelişmelerin liderlik teorisine yaptığı etkileri ortaya koymaktır. Bu maksatla iletişimde yoğun bir şekilde bilgi teknolojileri kullanılan (%50 ve üzeri) işletmelerin 238 çalışanına anket uygulanmıştır. Anket lider-üye etkileşimi (üye açısından) ve dijital teknoloji tutum ölçeklerine yönelik ifadelerden oluşmaktadır ve yüz yüze anket olarak uygulanmıştır. Anketten elde edilen sonuçlar regresyon modellemesi ve yapısal eşitlik modellemesiyle analiz edilmiştir. Bilgi teknolojilerini ve sanal takım çalışmalarını yoğun olarak kullanan firma çalışanlarının bilgi ve iletişim teknolojilerine karşı tutumları ile lider-üye etkileşimi düzeyleri (etki boyutu, sadakat boyutu, katkı boyutu, profesyonel saygı boyutu) arasında anlamlı ilişkiler bulunmuşturÖğe The Effect of Visionary Leadership Characteristics on Organizational Agility in Health Organizations; An Application in Private Hospitals in Bakirkoy District of Istanbul Province(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Tamer, GülayIn this study, a field research was conducted to determine the effect of visionary leadership on organizational agility. The data of the analysis were obtained from the health care workers working in private hospitals in the Bakirkoy region by the survey method and 200 questionnaires were analyzed statistically. To achieve the results, reliability analysis, correlation analysis and regression analysis were performed. In the conclusion part, it is confirmed that there is a parallel and meaningful relationship between the visionary leader's behavior and organizational agilityÖğe Validity of Rational Addiction Model for Cinema Demand in Turkey(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2021) Kaymaz, VolkanThis study examines the demand for cinema in Turkey using economic and other explanatory variables. The study includes annual data for the period 2009-2017 on 26 sub-regions of Turkey and a dynamic panel data analysis was performed. Furthermore, the validity of the rational addiction model developed by Becker and Murphy (1988) has been investigated for the Turkish cinema market and the role of addiction in cinema demand has been discussed. Estimation results from the dynamic panel data model show that the number of screen and the share of domestic films in total films are an important component in explaining cinema demand. Furthermore, the results showed that the demand for cinema is compatible with the rational addiction model.