Diğer Atıf Dizinlerdeki Yayınlar

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Diğer Dizinlerdeki Yayınlar / Publications in Other Citation Indexes

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 19 / 19
  • Öğe
    Hamza-nȃme’nin Elli Dördüncü Cildinde Yer Alan Arapça ve Farsça İsimlerden Türemiş Birleşik Fiillerin İncelenmesi
    (Ankara Bilim Üniversitesi, 2024) Batur, Nazlı Hatun
    Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra, İslamiyet’i yaymak, benimsetmek, kurallarını, emir ve yasaklarını öğretmek amacıyla bazı destanî halk hikâyelerinin ortaya çıktığı görülmektedir. Bu hikâyelerin en önemlilerinden biri de Hamzavî’nin Hamza-n?meler’dir. Hamza-n?meler’in 72 cilt olduğu bilinmektedir. Türklerin İslâmiyet’i kabul etmeleriyle birlikte Hamza-n?meler, Araplardan Farslara oradan da Türk kültür dünyasına girmiştir. Hz. Hamza’nın hayatının esin kaynağı olduğu Hamza-n?meler, önce sözlü kültürde ortaya çıkmış, 14. yüzyılda da şair Ahmedî’nin kardeşi Hamzavî tarafından kaleme alınarak hayata geçirilmiştir. Hamza-n?me’nin yazarı olan Hamzavî’nin hayatı, hakkında, yeterli bilgi bulunmamaktadır. İslamî destan kahramanlarının da anlatıldığı Hamza-n?meler, Türkler tarafından benimsenen ilk İslamî destan olmasının yanı sıra Eski Anadolu Türkçesinin söz varlığı ve dil özelliklerini yansıtmasıyla da oldukça değerli bir eserdir. Üzerinde çok az araştırma yapılmış olan eser sade ve akıcı bir dile sahiptir. Hamzavî, eserlerini halk dili unsurlarını ağırlık vererek canlı bir üslupla yazmıştır. Bu üslûbun hikâyenin anlatımına canlılık kattığı, karakterleri ve onların dünyasını gerçekçi bir anlatı ile okuyucuya sunduğu ve okuyucuyu sürükleyici bir hikâye silsilesinin içine aldığı görülmektedir. Yapılan çalışmalarda eserin kıymetinin anlaşılmadığı ve sade dili nedeniyle eleştirildiği görülmektedir. Âşık Çelebi, şairleri tanıttığı tezkiresini kaleme almaya başladığında Hamzavî’nin eserini oldukça basit ve sade bulmuş, eserine almaya uygun görmemiştir. Destansı bir söyleme sahip olan Hamza-n?melerin oluşumu Hz. Hamza’nın şehit edilmesinden sonra Araplar arasında başlamıştır. Hz. Hamza’nın hayatı ve kahramanlıklarının anlatıldığı “Hamza-n?me” adlı destanî hikâyelerin Arap kaynaklı olduğu aşikârdır. Daha sonra İranlılar aracılığıyla Türk Edebiyatına geçmiştir. Hamza-n?meler, yazıldığı dönemlerde Türkler, özellikle Arap devletleri ve İran’la çeşitli yönlerden sıkı ilişkiler içerisindeydi. Bunda dinî inançlar, yaşayış, ekonomi, coğrafya gibi nedenler etkili olmuştur. Bu sebeple, ilgili dönemde edebiyat alanında yazılan pek çok eserde Arapça ve Farsça kelimeler yoğun bir şekilde kullanılmıştır. Bir dilin söz varlığını zenginleştirmenin yöntemlerinden biri, o dildeki mevcut yapılarla yeni sözcükler türetmektir. Bu faaliyet, bazen yapım ekleriyle bazen de sözcükleri birleştirme yoluyla yapılmaktadır. Bu çalışmada birleştirme yoluyla oluşturulan ve Türk dilinin söz varlığını zenginleştiren birleşik fiiller Hamza-n?me’nin elli dördüncü cildi merkeze alınarak ortaya konulmaya çalışılacaktır. Çalışmada, Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait Hamza-n?me’nin elli dördüncü cildinde yer alan genel olarak isim unsuru Arapça ve Farsça kelimelerden oluşan birleşik fiiller üzerinde durulacaktır. İsim + yardımcı fiil yapısındaki birleşik fiillerin özellikleri, çeşitleri ve kullanım sıklıkları tespit edilecektir. Bu hem o dönem için hem de Türkiye Türkçesinin tarihine yönelik incelemeler için önem arz etmektedir. Bu çalışmada, Türkiye Türkçesinin bu tarihî dönemindeki isim + yardımcı fiil yapısındaki birleşik fiillerde yer alan isim unsurlarının çeşitliliğini, kullanım sıklıklarını; isim unsuru ile fiil unsuru arasındaki sözdizimini, tespit etmek ve göstermek amacıyla döneme ait Hamza-n?me’nin 54. Cildi üzerinde bir inceleme gerçekleştirildi.
  • Öğe
    Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Kültürel Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma
    (Ali Yiğit, 2024) Can, Uğur
    Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi yapılan sınıflarda genel olarak farklı ve aynı milletten öğrencilerin olduğu bilinmektedir. Literatürde dil öğretiminde homojen olmayan sınıflarda çeşitli sorunların ortaya çıktığı görülmektedir. Bu çalışma, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen heterojen bir sınıfta aynı ve farklı milletten öğrencilerin sınıf içi iletişimlerini, kültürel etkileşimlerini ve birlikte Türkçe öğrenme durumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) desenine göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’de bir vakıf üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 6 İranlı, 2 Mısırlı, 2 Yemenli ve birer Amerikalı, Güney Koreli, Suriyeli, Pakistanlı, Sudanlı olmak üzere 15 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yüz yüze gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; aynı milletten öğrencilerin sınıf içindeki ilişkilerinin genellikle olumlu ve yakın olduğu, bir arada Türkçeyi öğrenirken olumlu açıdan birbirlerine yardım ettikleri, olumsuz açıdan daha çok ana dillerine başvurarak iletişim kurdukları belirlenmiştir. Farklı milletten öğrencilerin birbirleriyle ağırlıklı olarak mesafeli olduğu, bir arada Türkçeyi öğrenirken olumlu açıdan hedef dili kullanmaya mecbur kaldıkları, olumsuz açıdan iletişim kurarken ortak dil sorunu yaşadıkları ve farklılıklarından dolayı zaman zaman uyum sorunu yaşadıkları belirlenmiştir. Katılımcıların hem farklı kültürden insanlarla tanışma isteğinden hem de hedef dili daha çok kullanmak için daha çok heterojen bir sınıfta olmak istedikleri saptanmıştır.
  • Öğe
    Translator, Traitor: in Search of Pound’s Poetics in Turkish Translations of ‘Canto I’
    (Trakya Üniversitesi, 2022) Tönel, Utku
    Translating the Imagist poetry of Ezra Pound has always been a challenge and a blessing for literary translators as Pound’s poetics is tangled with his approach to verse translation. This paper argues that two Turkish translations of Ezra Pound’s ‘Canto I’ fail to implement his approach to translation although both metapoems acknowledge the Imagist principles. The first part describes Pound’s poetics and the central position translation holds within his understanding of poetry, and the second part provides an analysis of İlhan Berk’s and Efe Murad's Turkish translations of ‘Canto I’ through Pound’s poetics and J. S. Holmes’s forms of verse translation.
  • Öğe
    Transhumanism and Gnosticism in Christopher Marlowe’s Doctor Faustus
    (Mehmet Dursun Erdem, 2018) Özenç, Ardeniz
    The quest for immortality, which has been featured even in the oldest of myths, is as old as the history of humanity. It has its roots in the occult tradition, which stems from an idea (Gnosticism) that puts humans at the centre of all creation. According Gnosticism, the God who created the physical world is himself flawed, and that is the reason of all the imperfection that surrounds us. In order to reach to the true God of all creation, who has our essence, humans have to break all the boundaries that were put up by the false Creator God, and reach beyond the limits that bounds them. Transhumanism, deriving from such occult ideas, tries to come as close to the true God as possible, by aiming to merge every being in the world within one singular consciousness. In Christopher Marlowe’s Doctor Faustus, the academic anxiety of an accomplished scholar turns into a quest for immortality, as Faustus strives to achieve those very ends which have been sought after for ages. In the end, Faustus loses his eternal soul and fails miserably, however, his true intention marks his struggle as an extraordinary quest for knowledge and eternity. The aim of this paper is to prove that Faustus strives to achieve a much bigger ideal by selling his soul to the Devil, which is the attainment of immortality, and therefore he can be considered one of the earlier exponents of transhumanism. For that purpose, various motifs and symbols that are featured throughout the play will be closely examined, as many of them have close affinities with the dominant occult ideologies of the play’s period, Renaissance.
  • Öğe
    Transhumanism: Immortality & Singularity in Do Androids Dream of Electric Sheep? & The Transhumanist Wager
    (Mehmet Dursun Erdem, 2018) Bekil Çakmak, Nurcan
    The domination of the future by robots who have artificial intelligence and the possibility of the increase in their population represent a situation which may create danger for people. For this reason, killing a robot with which a human-being is having a clash may create a more liveable environment for the humans who are a minority on earth. The main character of the aforementioned book, the Transhumanist Wager, is Jethro Knights and the main character of the other book, Do Androids Dream of Electric Sheep? Is Rick Deckard, and they both describe the conflict and duties throughout their own stories. Eventhough the first book’s main character Jethro Knights is rejected because of his writings and research on Transhumanism, and he even loses his lover for the sake of this search, he overcomes all the obstacles while searching for his purpose in life. He wants to build his land, Transhumania, and to achieve immortality. The other work's main character Rick Deckard who lives on a place similar to Transhumania (it is called ‘Mars’ in the book), inhabits a world where artificial intelligence robots do not serve humanity any more for they work for the disadvantage of humanity in a war zone. The story takes place on a planet where artificial robots fight for their lives and a war between the 'real and artificial' takes place for the welfare of Earth. While underlining the differences between the terms ‘real and virtual’, his war and conflict against the robots is reflected onto the reader.
  • Öğe
    Sultan Hamit Düşerken, Esir Şehrin İnsanları ve Miras Romanlarını Tip Üzerinden Bir Sosyolojik Okuma Denemesi
    (Turkish Studies - Language and Literature, 2020) Yavuz, Menekşe
    Edebiyatla ilgili sosyal yaklaşımlar; edebiyatın tek başına var olmadığı düşüncesiyle edebî esere yaklaşır. Edebiyat eseri, sanatçının sosyal bir varlık olarak yaşadığı sosyal çevrenin içinde doğduğu ilkesinden hareket eder. Bu bağlamda edebiyat sosyolojisi de edebiyat eserini yazıldığı çevre, içinde var olduğu sosyal ortam ve şartlarla birlikte anlamaya ve açıklamaya çalışır. Yazarların iç dünyalarını saran her şey, toplumla ve sosyal hayattan akseden durumlarla anlam kazanır. Bu nedenle roman ve hikâyelerde seçilen zaman ve mekânlarının simgesel anlam çağrışımları olduğunun altını çizmek gerekir. Bu çalışmada incelenen romanlarda toplumsal ahlâkın bozulması ve sonunda bireyin kendisinin bile farkına varamadığı değişim ve dönüşüm, roman tipleri üzerinden açıklanır. Romanda yer alan tipler, toplumun belli bir kesimini temsil eder. Roman tipleri üzerinden dönemsel sosyal, siyasal olay ve olgular keşfedilebilir. Eserlerde çeşitli kurgulamalar ve göndermeler rehberliğinde bireylerin ve devletin gelgitlerle dolu yaşamları söz konusudur. Dönemin şartları üzerinden değerlendirmenin bahsi geçen eserlerin daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacağı açıktır. Sosyal hayatla ilişkisi olan eserlerin, insana ve topluma yönelik bir mesaj verdiğini de söylemek mümkündür. Öncelikle yazarın hayatı, dünya görüşü, yaşam tarzı, tecrübeleri üzerinde yoğunlaşmak metinlerin içeriklerinin çözümlenmesinde etkili olacaktır. Eserlerin yazarıyla ilişkilendirilmesi, sosyolojik okumaya zenginlik katan bir özelliktir. Böylece eserler, yalnızca kendi gerçekliği içinde değil, diğer gerçekliklerle ilişkilendirilerek ele alınır ve farklı anlamlara bürünür. Bu yönüyle, edebiyat eserinin sanatçı, okur, toplumla ilişkisi ve etkileşimi sosyolojik okumalar için önemli değerlendirme yolu olacaktır.
  • Öğe
    Toplumsal Değişim Bağlamında Al Gözüm Seyreyle Salih Romanı
    (Yusuf Çetin, 2020) Yavuz, Menekşe; Ardalı Büyükarman, Didem
    Bu makalede, Yaşar Kemal’in İstanbul üçlemesindeki ilk romanı Al Gözüm Seyreyle Salih’te toplumsal değişmenin izleri sürülmeye çalışılmıştır. Roman, bir Karadeniz kasabasındaki toplumsal değişimi liberal bir ekonomik düzene geçişle ilişkili olarak ele alır. Ekonomideki değişime paralel olarak kaçakçılığa göz yumulan kasabada, bazı insanlar bu yolla zenginleşerek yeni bir sınıf oluşturur. Bu durum, yeni sınıfın yeni değerler oluşturmasına yol açar. Çalışma hayatındaki ekonomik liberalleşme ve serbest piyasa ekonomisi ile yeni oluşan rant ekonomisi “toplumsal değişme” kavramı etrafında incelenmiştir. Konuyla ilgili farklı sosyologların görüşlerinden yararlanılmış, Yaşar Kemal’in toplum ile ilgili görüşlerine yer verilmiş, ardından ekonomik hayattaki değişimin aileden başlayarak toplumu kültürel olarak nasıl etkilediği üzerinde durulmuştur.
  • Öğe
    Yaşar Kemal’in Deniz Küstü isimli romanına eko-eleştirel bir yaklaşım
    (Yakup Yılmaz, 2020) Yavuz, Menekşe; Ardalı Büyükarman, Didem
    Bu çalışmada, son dönem Türk edebiyatının en velut yazarlarından biri olan Yaşar Kemal’in İstanbul üçlemesinin son romanı olan Deniz Küstü’de ekolojik dengedeki bozulma ele alınmıştır. Roman, ağırlıklı olarak İstanbul’un semtlerinden biri olan Menekşe’de geçer; bu bölgedeki balıkçıların balık avlama yöntemlerindeki değişim, doğal dengeye verdiği zarar çerçevesinde söz konusu edilir. Doğal hayat, balıkçıların zenginleşme hırsıyla yaptıkları avlanmayla bozulmaya başlar. Tüfek, mavzer, zıpkın gibi silahların kullanılmasıyla birlikte balıklar Boğaz’dan uzaklaşır ve başka sahillere göç eder. Bu durumun ana nedeni, balıkçılardır ancak yine bundan etkilenen balıkçılar olmuştur. Balıkçıların Avrupalı tacirlere satmak üzere yunus balıklarını öldürerek yağlarını satmaları, başta yunuslar olmak üzere diğer balıkların da İstanbul’u terk etmesine yol açar. Roman, doğayı tahrip eden bu durumu gözler önüne serer. Çalışmada, edebiyat eleştirisinde son dönemlerde çok fazla başvurulan eko-eleştiri kuramından yararlanılmış, farklı yazarların görüşleri verilerek kuramsal bir çerçeve oluşturulmuştur. Yaşar Kemal’in doğa ve doğa-insan ilişkilerine dair görüşlerinin ardından Deniz Küstü, eko-eleştiri bağlamında tahlil edilmiştir. Ekoeleştiri bağlamında tahlil edilen bu eserde, sorun, insan-doğa ekseni açısından ele alınmakta, problemin sosyal ve ekonomik olarak yansımalarına da dikkat çekilmektedir. Bu bağlamda çalışma için literatür araştırması yapılmış, eko-eleştiri kavramı literatürden faydalanılarak açıklanmış ve eser bu kuramsal bakış açısıyla incelenmiştir.
  • Öğe
    A critical inquiry into in-service EFL teachers’ intercultural self-efficacy beliefs and experiences
    (Yakup Yılmaz, 2021) Kani, Zeynep Gülşah; Yılmaztürk, Seda
    This paper examines the intercultural self-efficacy beliefs and experiences of university EFL teachers from socially and linguistically diverse backgrounds working at English language preparatory schools in İstanbul. Adopting a mixed-methods case study design under a critical interpretivist theoretical framework, the study included both quantitative and qualitative data collected through an intercultural self-efficacy beliefs and experiences scale and via interviews with interculturally experienced participants from Turkish, Western and Middle Eastern backgrounds. Descriptive statistical and thematic analyses revealed that the teachers had intercultural experiences mostly in their workplaces and that they developed positive attitudes toward diversity in the classroom though they were concerned about intercultural language teaching in practice due to the time constraint. The teachers highlighted some of the features that could be regarded as a part of having intercultural competence: being respectful and willing to communicate with diverse people, accepting diversity, discussing the different and unknown, and displaying humour. Their accounts of intercultural experiences were indicative of a complex, layered and overlapping view of culture influenced by several discourses, the most frequently referred ones of which were ‘individualism’ and ‘collectivism’. In the light of the study, we offer implications and new insights into ‘non-monocentric’ cultural threads through the eyes of language teachers as one of the key actors in classrooms, where local praxes and discourses may have more impact than national or international ones.
  • Öğe
    Sosyolojik Okuma Denemesi: Adalet Ağaoğlu’nun Dert Dinleme Uzmanı Adlı Romanı
    (Hüzeyfe Süleyman Arslan, 2021) Yavuz, Menekşe
    Bu makale, Adalet Ağaoğlu’nun son romanı Dert Dinleme Uzmanı’nı, sosyolojik bağlamda değerlendirmektedir. Roman, Türk toplumunun 1980 darbesinden sonraki dönemini toplumsal planda aktarmaktadır. Bu yüzden, roman sosyolojik okuma modeliyle incelenecektir. Sosyolojik okuma, sosyolojinin verileri kullanılarak gerçekleştirilen bir eleştiri metodudur. Edebiyat-sosyoloji ilişkisi çerçevesinde geliştirilen bu eleştiri metoduna göre değerlendirilen Dert Dinleme Uzmanı; Türk Dil Kurumu, YÖK gibi kurumları askerî vesayet bağlamında incelemekte, Türk Dil Kurumunu dilde sadeleşme bağlamında eleştirmektedir. Romanda kadınların toplumsal hayatta yaşadığı zorluklara değinilmekte Cumhuriyet kadınının kadınlar üzerinde kurduğu baskılar söz konusu edilmektedir. Sosyal ilişkileri zayıflayan bireylerin yalnızlaşması ve Dert Dinleme Uzmanı’na başvurması, böylece yalnızlıktan kurtulmaya çalışmaları üzerinde durulmaktadır. Ayrıca, ekonomik sıkıntılar, toplumsal sınıflara bağlı olarak yansıtılmaktadır. Çalışmada, bütün bu konular literatür taraması yöntemiyle ele alınmış, sosyolojik okuma modeli ve Adalet Ağaoğlu’nun roman-birey-toplum ilişkisine dair fikirleri verildikten sonra Dert Dinleme Uzmanı isimli roman sosyolojik okuma yöntemiyle ele alınmıştır. Bu bağlamda, birey-toplum ilişkisi, toplumu oluşturan bireylerin ideoloji tarafından biçimlendirilmesi romanda yer alan sosyolojik okumaya elverişli konulardır.
  • Öğe
    The Byronic Hero Myth Reloaded in E. L. James’s Fifty Shades of Greyseries
    (Trakya University, 2021) Golban, Tatiana; Babagulyyeva, Mahri
    Assuming that the Byronic hero can be properly considered to be a literary myth and our contemporary popular culture keeps a constant interest in various ancient and modern myths by continuously rewriting and reshaping their thematic perspectives in its literary and not only products, the present study argues about and exemplifies these assumptions by focusing on E.L. James’s famous novel trilogy Fifty Shades of Grey. This study draws on the Byronic hero as depicted in the nineteenth-century literature and attempts to reveal how this literary representation continues to fascinate the contemporary artists and readers and is reshaped unexpectedly in the contemporary romance. The postmodern romance fuses high and low culture and this study presents the ways in which the novelist wittily combines mythical and literary heritages with the striking images allowed by the romance mode in order to convey some stringent concerns of the present day society, such as childhood abuse, trauma and violence. The myth of the Byronic hero, as expressed in E.L. James’s series, reveals a transformed version, a neo-Byronic protagonist who becomes adaptable to the norms of his community, is capable of moving beyond his trauma and is healed as a result of discovering his genuine love.
  • Öğe
    The Representation of ‘the New Woman’ in Kate Chopin’s the Awakening and in Halit Ziya Uşaklıgil’s Aşk-ı Memnu
    (Nurşen Adak, 2021) Acar, Yasin; Özenç, Ardeniz
    Social changes take place when a culture is confronted with the influence of another culture which is more dominant or ‘higher’ with predetermined sets of values. In Kate Chopin’s work, The Awakening, the Creole culture is changing due to the influence of the North (of America) and similarly in Halit Ziya Uşaklıgil’s novel, Aşk-ı Memnu, Turkish culture is affected by the West (Europe). The results of these influences are observed best through women characters and conceptions about womanhood because in the 19th century women started contributing more and more to the socio-economic lives in their societies both in America and the Ottoman Empire. Two heroines of these novels, Edna and Bihter, do not conform to the norms of their society, they disobey the rules that have been arranged for them and eventually give up on their own lives. Both heroines represent the new type of woman or the ‘New Woman’, who seeks to set the rules of her own life and enjoys the same social freedom as men do. However, these women cannot manage the overwhelming social changes and eventually falter. The representations of the “New Woman” in both novels show that women who have sought their independence cannot go beyond the limitations set for them by society and they fail in asserting their individuality because of that very reason. The American and Ottoman societies in the 19th century are not ready yet and these women cannot go outside the norms. These novels of the same period with two very different settings put forward the same dilemma about the “New Woman'' and how she tried but failed in the face of the conflicts arising from her choices. The aim of this article is to analyse how social, economic and political changes affect the conceptions about women and femininity, and how women characters struggle against the challenges they confront in contending for their freedom as the liberated “New Woman''.
  • Öğe
    Examining the Questions of the Reading Texts in the Textbooks of Teaching Turkish as a Foreign Language
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı, 2023) Sallabaş, Furkan
    In this study, comprehension questions of reading texts in the New Istanbul Turkish for International Students teaching set were examined. In the study, which is a qualitative research, document analysis was carried out. The study objects of the research are the New Istanbul Turkish for International Students A1-A2-B1-B2-C1 level textbooks published in 2020. Within the scope of the research, 89 reading texts and 368 questions were determined. Identified questions were examined according to question types, answer sources, and Barrett Taxonomy. Content analysis, a type of qualitative data analysis, was used to analyze the questions in the categories determined in the research. According to the findings obtained in the research, the questions related to the reading texts in the textbooks; In terms of question type, it has been determined that the questions with short answers are the most frequently answered according to the answer source, and the questions at the level of basic understanding are used the most according to the Barrett Taxonomy. Based on the findings, it is not possible to say that there is a balance in the distribution of the questions. As the levels progressed, the questions of the literal comprehension level showed the opposite, significantly more than would be expected from the garments in the longevity and upperlevel average measurement stages.
  • Öğe
    Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarının Söz Varlığı Unsurları Üzerine Bir Araştırma
    (Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, 2023) Katı, Tuba Nur; Baş, Bayram
    Bu çalışmada yurt dışında yaşayan Türk çocuklarının ana dili öğrenimi için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2019 yılında hazırlanan 1-8. Seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarına ait söz varlığı unsurlarının belirlenmesi ve elde edilen sonuçların öğretime yönelik 1244 kelimelik hedef kelime listesi ile karşılaştırarak ortaya koyulması amaçlanmıştır. Çalışmada temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnelerini MEB Yayınları 2019 1-8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitapları oluşturmaktadır. Söz varlığı unsurları, kelime hazinesi, deyimler, atasözleri, ikilemeler ve kalıp sözler kategorilerinde incelenmiştir. Kelime listeleri “Microsoft Excel” programı yardımıyla birleştirilerek öğretime yönelik 1244 kelimelik hedef kelime listesi ile karşılaştırılmıştır. Yapılan işlemler sonucunda tüm kitaplarda ortak kullanılan kelimelerin kullanım sıklığının yoğun olduğu ve ders kitaplarında yer alan söz varlığı unsurlarının öğretilmesi hedeflenen kelime listesi ile örtüştüğü görülmektedir.
  • Öğe
    Alman Çocuk Edebiyatı Örneği ile “Politik Doğruluk” Kavramı
    (Yusuf ÇETİN, 2023) Altınkaya Nergis, Dilek; Hacıköylü, Büşra
    Dünyanın küreselleşmesi ile çok kültürlü ve sürekli yeniden şekillenen yaşam biçimlerinin yaygınlaşmasının beraberinde yeni dinamikler getirdiği ve bunların en başta dilimize de yansıdığı yadsınamaz. Politik doğruluk, bu süreç içinde karşımıza çıkan ve genellikle farklı dil, din, kültür ve cinsiyetten kişileri incitmekten kaçınmak amacıyla, özenle kullanılan ifade, düşünce ve uygulamaları tanımlamak amacıyla kullanılan bir terimdir. Dolayısıyla kavramın temel amaçlarından biri sosyal açıdan dezavantajlı olan birey veya gruplar hakkında konuşurken, onları ötekileştirebilecek veya kötü hissettirebilecek ifadeleri kullanmaktan kaçınmak için bir diğer amacı bireyin kendini toplum içinde „farklılığı“ sebebiyle dilsel olarak dışlanmış ve ayrımcılığa uğramış hissetmesini önlemeye yönelik bir farkındalık yaratmaktır. Araştırmada günümüzün bir ihtiyacı olarak karşımıza çıkan „politik doğruluk“ kavramının günümüz Türkiye‘sinin gündeminde ve disiplinler arası tartışmalarda da çoktan yerini aldığı, fakat daha ziyade medya açısından ele alındığı ve henüz çeviribilim açısından pek irdelenmediği görülmüştür. Dolayısıyla bu çalışmanın temel amacı; çoğu zaman belirli bir derecede ideolojik ideallere hizmet eden çocuk edebiyatının dil içi (intralingual) çeviri yoluyla, ön yargıları ve toplumsal eşitsizlikleri nasıl yeniden ürettiğini ya da onları nasıl yıkabileceğini veya en azından bu konu ile ilgili nasıl bir farkındalık yaratabileceğini ortaya koymak ve bu vesile ile çeviri ile politik doğruluk arasındaki ilişkiyi tartışmaktır. Bu amaç doğrultusunda, örnek incelemesi olarak Alman çocuk edebiyatındaki gelişmeler ele alınacak ve çeviri yaparken politik doğruluk açısından uygun olan sözcükleri belirlemeye yardımcı olması açısından Lasswell İletişim Modeli’nin nasıl uygulanabileceğine değinilecektir.
  • Öğe
    The Absence of Pandemic Literature: Re-Experiencıng The Pandemic in Kerr’s Unity 1918 and in Contemporary Time
    (International University of Sarajevo, 2021) Alsaragna, Safa
    Modernist literature had a strong potential for representation and embodiment. It vividly conveyed the reality of the two world wars and the views of the individuals who lived through them. However, there remained one missing chain in all of that representation: the pandemic. The impact of the 1918 Spanish flu pandemic on humans was greater than that of the two world wars combined. Yet, it was not highlighted by authors back then and was only briefly and indirectly represented due to its invisibility, unlike war. In later times, pandemic writing had slightly flourished and new works directly reflected the pandemic, such as Kevin Kerr's Unity (1918). The play seems to mimic our contemporary experience under COVID-19, although it portrays the Spanish flu pandemic of 1918. This means that the play shows many similarities and parallels to our life under the pandemic of today, as it demonstrates the similarities between the Spanish flu and COVID-19. This paper reveals part of the causes concealed behind the literary silence of the flu pandemic of 1918. Moreover, it provides a brief comparison between the pandemic in Unity (1918) and the pandemic of today asserting the significance of literary representation of these events.
  • Öğe
    The Relationship Between EFL Teachers’ Professional Identity and Professional Autonomy
    (Asian Online Journal Publishing Group, 2022) Dilek, Ekru; Atlas, Betül
    This study aims to identify 250 Turkish EFL teachers’ level of professional identity and professional autonomy. This study also aims to investigate whether the results differ by gender, the school in which they work, education level and work experience. Furthermore, the study aims to identify whether there is a significant relationship between EFL teachers’ professional identity and their professional autonomy. In this survey-based research, the results demonstrate that EFL teachers have a very high level of professional identity and a high level of professional autonomy, and the results differ by EFL teachers’ gender, school type and work experience. Results also reveal that there was a significant, positive and moderate relationship between professional identity and professional autonomy of EFL teachers. This study suggests that the freer EFL teachers feel to make decisions in their teaching and profession, the more they can define their identity in the teaching profession.
  • Öğe
    Discourse of Fate and Free Will According to the Inevitable End in the Matrix
    (International Balkan University, 2018) Acar, Yasin
    Matrix is a term used in mathematics and engineering and it is a series of numbers ranked on a plane. The Latin meaning of the Matrix is the womb that the only place in the world where one feels most secure and comfortable, and sleep continuously isolated from the realities of the outside world. Matrix means a highly developed form of a computergenerated program. Thanks to the developments in modern technology, without the "outside world", perceptions can be seen very realistic. There are very special effects and very technological elements in the movie, yet here, it is going to be criticized fate and free will with its philosophical background. This paper will also be motivated by two significant issues; predestination(fate) and free will. Both of them will be examined through both on the symbols and the choices of the characters and the study will be passed over the protagonist in the body part of the article. Neo and certain biblical or religious elements. Finally, addition to the all questions which mentioned next chapeters, the study will especially try to respond the questions of, “If we believe in God and we confirmed to obey God’s orders, then can we say that we have any freedom of choice?”
  • Öğe
    Media and Culture Rethinking Culture and Media
    (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi ; Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti., 2018-03-30) Acar, Yasin
    Culture and media represent two terms which nowadays have special connection. This connection was nott so strong in the early days. It seems that the extremely modern today’s technology definitely plays its inevitable role. Media as a term for the first time appears in the first half of the 20th century. For this reason the mutual connection between the culture as a term and the media, mass media as other terms, wasn’t so obvious. One or two centuries ago the modern TV, numerous TV channels, modern digital things, numerous TVs were not something unthinkable. For this reason one, two or more centuries ago the main cultural activity was performed through the theatrical stage and the glamorous waves organizes by the numerous kings, emperors and other rulers through Europe and abroad. In these conditions it was absolutely impossible to talk, write or debate about the culture and media as mutual connected terms. Even after the first appearance of the term media and the fast development of the modern technology these two terms, the culture and media, became able to demonstrate their mutual connection; finally the simple man from the whole world was able to see and feel this connection between these two terms; finally even the simple man dared to write about his/her culture, customs, tradition, language, nationality, ethnicity and to represent it in the different magazines, newspapers, even books. At this point we can say that the culture and the media, little by little but for sure entered in the circle of the common connection. That’s the moment when these two terms finally were located in one common place and the simple masses started observing these terms as two inevitable connected terms. Of course, the numerous TV channels and the fast development of the modern technology started representing the culture as an important and extremely interesting thing for representing, discussing and debating; however, this mutual development and connection will be described in more details in the next part of this arti cle. For this reason here I will finish with my abstract but I will invite you to read further my article; this article offers interesting details for the culture and media and their strong connection not only as terms but also their connection with our daily society; I think this detail would be an quite strong reason to convince you to read and publish my article which contains an obvious cosmopolitan character. Keywords: Culture,Media,Definition of Media and Culture,T.V