Yazar "Nergiz, Ebru" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Avrupa Birliği'ne Üyelik Süreci Kapsamında Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi Uygulamasının Transit Ticarete Etkileri İpsala Sınır Kapısı Örneği(Kastamonu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, 2016) Nergiz, Ebru; Kaçmazer, Mehmet AliTürkiye küreselleşme yolunda Dünya Ticaret Örgütü gibi kuruluşlara üye olup önemli adımlar atarken bir yandan da Avrupa Birliği gibi bölgeselleşme hareketlerine katılmaya çalışarak dünya ekonomisindeki yerini yukarılara taşımayı hedeflemektedir. Dünya ekonomisinde üst sıralara yükselmek dış ticarette rekabet edebilirlikle paralel ilerlemektedir. Bunu sağlayacak unsurlardan biri ise dış ticaretin kolaylaştırılmasıdır. Bu çalışmanın amacı; Avrupa Birliği’ne üyelik süreci kapsamında Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi (NCTS) uygulamasının transit ticarete etkilerini İpsala Sınır Kapısı’nda yarı biçimsel mülakat yöntemi yardımıyla incelemektir. Çalışmada öncelikle transit rejiminin tanımı ve kapsamına yer verilecektir, ardından Türkiye’de uygulanmakta olan transit rejimi ayrıntılarıyla ortaya konulacaktır. Avrupa Birliği’nin (AB) ortak ulaştırma politikası, NCTS kapsamında değerlendirilecektir. Çalışmanın son bölümünde ise İpsala Gümrük Kapısı’ndaki Yeni Bilgisayarlı Transit Sistemi (NCTS) uygulamaları mülakatlar yoluyla incelenerek, uygulamanın faydaları ve zayıf yönlerine değinilecektir.Öğe Çalışanların iş Tatmininin Performanslarına Etkisi: Atatürk Havalimanı Gümrüksüz Satış İşletmesi Örneği(Kastamonu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, 2016) Nergiz, Ebru; Yılmaz, Fatihİşletmelerin rekabet üstünlüğünü koruması, verimliliğin sağlanması büyük oranda çalışanların verimliliği ile alakalıdır. Çalışanların verimliliğinin sağlanması da ancak çalıştıkları işten memnun olmalarıyla mümkündür. Çalışanların yüksek performans gösterebilmeleri ve verimli bir şekilde çalışabilmeleri işlerinden duydukları tatmin derecesine bağlıdır. Bu bağlamda çalışanların işlerinden duyduğu tatmin ya da tatminsizlik durumunu belirleyebilmek için performans değerlendirme yapılması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı çalışanların iş tatminleri ile performansları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışanların iş tatminlerinin performanslarına etkisinin olup olmadığı, varsa ne düzeyde olduğunun saptanmasına yönelik bir çalışma yapılacaktır. Öncelikle literatür taraması yapılarak iş tatmini ve performans kavramları açıklanacaktır ve bu kavramların insan kaynakları yönetimi açısından önemi araştırılacaktır. Ayrıca işgörenlerin iş tatmini ve performans düzeylerini ölçme teknikleri ve yöntemleri incelenecektir. Son olarak, Atatürk Havalimanı Gümrüksüz Satış İşletmesi çalışanlarına anket uygulanarak iş tatminleri ile performansları arasındaki ilişki ölçülecektir.Öğe The Competitiveness of the European Union Tourism Industry(IGI GLOBAL, 701 E CHOCOLATE AVE, STE 200, HERSEY, PA 17033-1240 USA, 2014) Nergiz, Ebru; Çelik, HilalThe competition is increasing in the tourism and hospitality industry worldwide, and the market is demanding higher levels of service, productivity, value, staff motivation, training, and improved customer relationships. Europe is without discussion the world's most important tourism market. In this chapter, the competitiveness of the tourism industry in the European Union is examined. Firstly, competitiveness in the tourism industry and factors determining destination competitiveness are discussed. Secondly, key characteristics and competitiveness of the European Union tourism industry are analyzed. Then the tourism in Europe is investigated in eight key areas. Each of these key areas is examined through Eurostat statistics and reports. SWOT Analysis of the European Union Tourism Industry is carried out. Finally, the challenges that the outcomes of the SWOT Analysis bring out for the European Union tourism industry in order to enhance competitiveness are discussed.Öğe The Competitiveness of the European Union Tourism Industry(Igi Global, 2015) Nergiz, Ebru; Celik, HilalThe competition is increasing in the tourism and hospitality industry worldwide, and the market is demanding higher levels of service, productivity, value, staff motivation, training, and improved customer relationships. Europe is without discussion the world's most important tourism market. In this chapter, the competitiveness of the tourism industry in the European Union is examined. Firstly, competitiveness in the tourism industry and factors determining destination competitiveness are discussed. Secondly, key characteristics and competitiveness of the European Union tourism industry are analyzed. Then the tourism in Europe is investigated in eight key areas. Each of these key areas is examined through Eurostat statistics and reports. SWOT Analysis of the European Union Tourism Industry is carried out. Finally, the challenges that the outcomes of the SWOT Analysis bring out for the European Union tourism industry in order to enhance competitiveness are discussed.Öğe Effects of Coronavirus Pandemic on Stock Markets in The European Union(Pamukkale Üniversitesi, 2022) Çelik, Ali; Nergiz, Ebru; Akdağ, NuranThe world is undergoing one of the biggest economic crises since the 1929 Great Depression with the coronavirus pandemic. The emergence of the COVID pandemic, before the effects of the 2008 global economic crisis had not evaded, triggered the dynamics of the economic crisis again. The European Union (EU) economy is also profoundly affected by the crisis. This paper explores the relationship between the number of coronavirus disease 2019 (COVID-19) cases and Europe's most important stock market indices by using time series analysis. While performing the analysis, three different models were created. In this context, the number of cases of COVID-19 has been used as independent variables, while DAX Index, CAC 40 Index, and Euronext 100 Index have been tested as dependent variables, respectively. The analysis results prove that there is a long-run cointegration relationship between variables. We also found that the Error Correction Model results are statistically significant. Consequently, the estimator results determine that the COVID-19 negatively affected the European stock markets.Öğe Ekonomi Okuryazarlığının Girişimcilik Niyeti Üzerine Etkisi(Türk Kooperatifçilik Kurumu Basın, Yayın, Araştırma Danışmanlık ve Eğitim Hizmetleri İşletmesi, 2019) Dilek, Serkan; Keskingöz, Hayrettin; Nergiz, EbruGirişimciler ülkelerin ekonomik hedeflerini gerçekleştirmeleri açısından oldukça önemli faktörlerden biridir. Ekonomi Okuryazarlığı girişimcilerin doğru iktisadi kararlar vermesine yardımcı olacak ve böylece girişimcinin ve toplumun refahının artmasına vesile olacaktır. Ayrıca girişimci adaylarının kendilerine güvenini artıracaktır. Bu açıdan girişimciler için ekonomi okuryazarı olmak önem arz etmektedir. Bu çalışmada ekonomi okuryazarlığının girişimcilik niyeti üzerindeki etkisini incelemeyi amaçladık. Bu amacı gerçekleştirmek için Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerinde bir anket gerçekleştirdik. Bulgular, ekonomi okuryazarlığının girişimcilik niyetini pozitif yönlü olarak etkilediğini ortaya çıkmıştır.Öğe The evolution of the European union as a trade bloc(Springer International Publishing, 2014) Nergiz, EbruThe European Union is an enormous power in world trade. The huge size of its market, its experience in negotiating international trade agreements, the creation of the Single Market and the creation of the single currency-Euro have turned the European Union into one of the most important trade blocs in the world. This section examines the historical development and evolution of the European Union as a trade bloc. Firstly, the concept of a trade bloc and regional economic integration are examined. In this study, the establishment of the Single Market and European Monetary Union has been evaluated. Finally the impacts of the Euro on the Single Market, the current and future strategies for the Single Market have been discussed. © 2014 Springer International Publishing Switzerland. All rights reserved.Öğe The Future of the European Union in the Framework of Globalization(IGI GLOBAL, 701 E CHOCOLATE AVE, STE 200, HERSEY, PA 17033-1240 USA, 2014) Nergiz, EbruThe future of the European Union is highly linked to globalization. The European Union is a global actor. It unites half a billion people. It is the world's largest economic block, with a quarter of global GDP. Managing globalization and strengthening its rules is vital for the European Union. One-fifth of Europe's wealth depends on its openness. In this chapter, the future of the European Union is examined in the framework of globalization. There are three key issues for the European Union in managing globalization. Firstly, economic globalization is discussed. Secondly, its cultural dimension, which means a stronger dialogue of civilizations and nations, is evaluated. Finally, the need to protect global security in terms of climate change and sustainable sources of energy is analyzed.Öğe The role of the mass media on shaping the public opinion about the enlargement of the european union(IGI Global, 2015) Nergiz, EbruThe pictures in people's minds about the outside world are significantly influenced by the mass media, both what those pictures are about and what those pictures are. The agenda-setting effects of the mass media also have significant implications beyond the pictures created in people's heads. The media are the principal means by which a majority of people receive information about policy issues in general, and the EU in particular. The role of information provided by the mass media is substantially important to public opinion formation and change, especially on critical issues such as European Union enlargement. This chapter investigates why and how mass media affects the public opinion about the enlargement of the European Union. © 2015, IGI Global. All rights reserved.Öğe Turkey’s Current Account Deficit Problem and Its Effects on the European Union Accession(İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları / Istanbul Gelisim University Press, 2014-06-25) Orhan, Osman; Nergiz, EbruIn developing countries, long-term current account deficits may cause serious problems in the economy. Turkey's current account deficit and the financing of this deficit is one of the most widely debated issues in recent years. There are two different views about the emergence of the current account deficit. According to the first view, the current account deficit is due to the increase in demand created by economic growth after the 2001 crisis. According to the other opinion, this deficit is a result of an overvalued domestic currency, which is created by high interest rates accelerating the flow of short-term speculative capital. Since the current account deficit is financed with debt, the increasing external debt of the country is threatening the future of the economy. In this study, firstly the current account deficit problem in Turkey and the factors affecting the current operations which play an important role in financing the short-term capital movements are explained. Secondly, the policies to ensure the current account balance are defined. Finally the effects of the current account deficit problem on the European Union accession is discussed.Öğe Turquality Support: A Study of Firms in İstanbul(Ankara Düşünce ve Araştırma Merkezi İktisadi İşletmesi, 2023) Korkmaz, Meltem; Nergiz, EbruCountries provide to improve their social and economic structure and to raise the country to modern countries through development. Ensuring and sustaining development is directly dependent on economic power. The financing and promotion of foreign trade, which is one of the important dynamics of economic power, is provided in line with appropriate opportunities. The aim of this study is to interpret Turquality’s contribution to branding and company expectations through the interview form, which helps our country achieve its sustainable development goals. In the study, 10 of 112 companies operating in and around Istanbul were selected by random sampling method. Appointment meetings were held with the senior managers responsible for the Turquality processes of these companies in different sectors. In this context, the data were arranged and analyzed using “Open Analysis” and “NVivo” qualitative analysis methods. It has been concluded that the enterprises have expectations from the Turquality program on issues such as “accelerating the payments, reducing the formalities, providing freight and R&D support”.Öğe Uluslararası Pazarlamada Markalaşmanın Önemi: Mavi Jeans Örneği(Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2019) Nergiz, Ebru; Çetindağ, FatmaKüresel rekabetteki artış ve hazır giyim sektöründe trendlerdeki hızlı değişim nedeniyle hazır giyim ürünlerinde markalaşma her geçen gün daha önemli hale gelmektedir. Günümüz dünyasında firmalar artık markalar aracılığıyla birbiriyle rekabet etmektedir. Firmalar rekabette üstünlük elde etmek istiyorlarsa marka bilinirliği ve marka farkındalığı yaratmaları kaçınılmazdır. Markalaşma hedefleri belirlenirken coğrafi, kültürel farklar, sektörün yapısı da dikkate alınmalıdır. Başarılı bir markanın değeri onun müşteri sadakatini yaratması ile doğrudan ilişkilidir. Bu çalışmada uluslararası pazarlarda başarılı ilk Türk denim markası olan Mavi Jeans’in markalaşmasında reklamın, tasarımın ve ülkelere göre ürünleri uyarlamanın rolü ve markalaşma süreci şirket çalışanlarıyla yapılan derinlemesine mülakatlar yardımıyla incelenmiştir.