Özcan, Ali OsmanÖzcan, Aysel Ferah2018-12-102018-12-102014-10-162148-42872148-7189https://hdl.handle.net/11363/375DOI: 10.17336/igusbd.99559Bu makalede sese dayalı olarak Türkçe öğretebilmek için ihtiyaç duyulan araştırma konuları ele alınmıştır. Türkçe seslerin çıkış özellikleri, çocuklarda Türkçe seslerin gelişimi ve bunların edinimleri konusundaki araştırmaları dikkate almadan Türkçe ilk okuma yazma öğretimini sese dayalı olarak doğru bir şekilde yapabilmek pek mümkün değildir. Türkçe seslerin zihinde işlenişleri konusunun gerekliliğine de değinilerek Türkçe ilk okuma yazma gerçekliğinin ses alanı derinlemesine değerlendirilmiştir.In this paper, research topics that are necessary for sound-based Turkish teaching are addressed. It is impossible to properly carry out a sound-based literacy instruction in Turkish without paying particular attention to the articulation characteristics of the sounds and the research regarding the sound development and phonetic acquisition in Turkish. The sound field of literacy acquisition phenomenon in Turkish is thoroughly studied in this article by mentioning the significance of cognitive processing of Turkish sounds.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCESResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::PsychologyTürk Çocuklarının Ses Gelişim Özellikleri ve İlk Okuma Yazma ÖğrenmeSound Developmental Characteristics of Turkish Children and Literacy LearningArticle