Yıldırım, Ünal2020-02-142020-02-1420192019-07https://hdl.handle.net/11363/1983Danışman: PROF. DR. MUSTAFA KARAŞAHİN Yer Bilgisi: İstanbul Gelişim Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı / İnşaat Mühendisliği Bilim Dalı Konu: İnşaat Mühendisliği = Civil EngineeringBursa'da yapımı düşünülen karayolları köprüsünün yapılacağı sahanın istenilen servis yüklerini taşıyamayacağı ve yapılan yaklaşım dolgularından dolayı oturma ve taşıma gücü problemlerinin ortaya çıkacağı öngörülmüştür. Köprü ile yaklaşım dolgularında herhangi bir iyileştirme yapılmadan ve iyileştirme yapıldıktan sonraki durumları değerlendirilmiş ve yapılan zemin iyileştirmeleri sonucunda zeminde meydana gelen taşıma kapasitesi ve mukavemet artışı amaçlanmıştır. Buna göre, jet grout, taş kolon ve geopier kolon ile zeminde iyileştirme yöntemleri kullanılarak ve farklı çaplara sahip deneme kolonları yapılarak sonuçlar elde edilmiştir. Yaklaşım dolgusunda meydana gelen stabilite kayıpları ise geogridler kullanılarak sınırlanmıştır. Yapılan çözüm sonucunda meydana gelen problemin, zemin iyileştirme yöntemleri kullanılarak oluşan oturma değerlerinin kabul edilebilir seviyelere düştüğü görülmüştür. Elde edilen oturma değerlerinin yanı sıra en ekonomik yöntem maliyet analizleri yapılarak belirlenmiştir. Bu çözümler PLAXIS programı ve sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak hesaplamalar yapılmıştır. Yapılan bu çalışmalar sonucunda zeminde ve dolguda stabilite sorunları aşılmış, taşıma kapasitesi artmış ve zeminin mukavemet özellikleri iyileştirilmiştir. Yapılacak köprünün dolgu yüzeyinde meydana gelebilecek çatlaklar sınırlanacaktır. İmalat sırasında ihtiyaç duyulan granüler malzeme veya dolgu ihtiyacında azalma olacaktır. Ülkemizde uygulama pratiği ve kolaylığı sayesinde ve elde edilen hesaplar sonucunda jet grout yöntemi ile zeminin iyileştirilmesi ve geogrid ile dolgunun güçlendirilmesi daha ekonomik ve pratik sonuçlar oluşturacaktır.It is foreseen that the area where the construction of the highways bridge which is planned to be constructed in Bursa cannot carry the desired service loads and problems of seating and bearing power will arise due to the approach fillings and bridge and approach fills without any improvement and improvement after the situation has been evaluated and as a result of soil improvements to the bearing capacity and strength to the end of the increase was aimed. According to this, results were obtained by using jet grout, stone column and geopier column on the ground by using improvement methods and experiments with different diameters. Stability losses in the approach fill are limited by geogrids. It is seen that the problem of the result of the solution has decreased to acceptable levels by using the soil improvement methods. In addition to the living values, the most economical method was determined by cost analysis. These solutions were calculated using the PLAXIS program and the finite element method. As a result of these studies, the stability problems on the soil and the fill were exceeded, the bearing capacity was increased and the strength properties of the soil were improved. The cracks on the filling surface of the opened bridge will be limited. There will be a reduction in the need for granular material or filler during manufacturing. Thanks to the practicality and ease of application in our country, the improvement of the soil with jet grout method and the strengthening of geogrid with the result of the calculations will be more economical and practical results.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United StatesKöprüjet groutoturmataş kolongeopierdeplasmanPLAXISsonlu elemanlar yöntemiBridgejet groutstone columndisplacementFinite Element MethodKöprü yaklaşım dolgularının iyileştirilmesiTo better approuch filling at bridgesMaster Thesis